View Project

Norwegian AI Directory

STUD: Stily - Conduct pilot projects to implement Stilys personalization algorithms in existing value chains and measure the effects.


Description:

Tjenesten Stily kombinere stylister og maskinlæring for å skape en personalisert kjøpsopplevelse av klær på nett Stily presenterer færre, mer personaliserte kjøpsvalg til forbrukere som ønsker å kjøpe klær på nett. Målet er å skape en kjøpsopplevelse som er mindre overveldende og reduserer sjansen for kjøpers anger (buyer?s remorse). Den siste delen har potensiale til å ha store miljøgevinster i form av redusert retur i en bransje hvor dette er et enormt problem. Netthandel har gjort det langt enklere å handle klær. Tilsynelatende evige mengder med produkter er lett tilgjengelig. Dette er på mange vis bra for forbrukere, men det skaper nye problemer relatert til valgets paradoks (The Paradox of Choice). Å ha så mange valgmuligheter skaper en overveldende kjøpsopplevelse og øker sjansen for at kunden følger at han eller hun gjorde en dårlig kjøpsavgjørelse, og dermed sender produktet i retur. Å bli presentert med 100 forskjellige par med jeans virker intuitivt bedre enn å ha valget mellom kun 3 par, men det viser seg at sistnevnte kan være bedre. Det første alternative gjør naturligvis kjøpsavgjørelsen vanskeligere, men enda viktigere; etter valget er gjort vil kunden ha en gnagende følelse av at han eller hun ikke gjorde det beste valget. Gi kunden tre valgmuligheter i stedet, og kunden vil ha en langt mer tilfreds følelse etter valget er gjort. Vi lanserte en tidlig-beta av konseptet i 2019. Brukere ble spurt om å fylle ut et fire minutter langt registreringsskjema hvor han ga informasjon som høyde, alder, hårfarge, budsjett m.m. 200 brukere fullførte registreringen, som gir en indikasjon på at dette er en tjeneste som markedet er interessert i. Vi jobber nå med å lage en fullverdig versjon av tjenesten hvor en kombinasjon av stylister og maskinlæring blir brukt for å gi forbrukere personaliserte anbefalinger. Vi ser spesielt interesse blant simplifisering ved å gjøre netthandel mindre overveldende, og gjennomføring av handel enda mer sømløst.


Project leader: Stian Skulstad

Started: 2021

Ends: 2022

Category: Ukjent

Sector: Annet

Budget: 999999

Institution: STILY AS

Address: NA