Norwegian AI Directory
Description:
Realfag og teknologi i Newton-rom: Elevens læring ved gruppearbeid; Prosess, innhold og sosial organisering
Et Newton-rom er en læringsarena for skoler og barnehager i et geografisk område. Rommene er eid av skoleeierne og er utstyrt med moderne utstyr for undervisning i realfag og teknologi, og har lærere med spesifikk utdanning for å undervise i de modulene som tilbys i hvert rom. Hver modul bygger på kompetansemål fra læreplanen i det eller de aktuelle fagene som modulen retter seg mot. Elevene gjør forarbeid på skolen før de kommer til Newton-rommet for undervisning i en spesifikk modul, for eksempel om energi, om robotikk, eller om nordlys, og når de er tilbake på skolen er det oppfølging og etterarbeid. I det foreliggende forskningsprosjektet samarbeider vi tett med stiftelsen First Scandinavia, som er grunnlegger og eier av Newton-rom konseptet, og med et internasjonalt nettverk bestående av kolleger fra IPN, Leibnitz Institute for Science and Mathematics Education, Kiel, Tyskland og Københavns professionshøjskole, Danmark. Hovedmålet med prosjektet er å utvikle kunnskap om hvordan man kan designe gruppearbeid på en læringsarena med fokus på utforsking, problemløsning og dybdelæring. Et delmål er å forstå hvordan roller og kunnskap konstrueres og forhandles i den sosiale samhandlingen i gruppearbeidet, og hvordan denne prosessen påvirker elev-elev samarbeidet og muligheter for dybdelæring. Neste delmål har fokus på hvordan innhold, læremidler og oppgaver i Newton-rommet kan designes slik at de på best mulig måte kan støtte dybdelæring. Et siste delmål er å studere hvordan for- og etterarbeid på skolen kan støtte arbeidet i Newton-rommet slik at de samlet utgjør en helhetlig læringsprosess. Prosjektet anvender et forskningsdesign inspirert av Lesson Study og gjør bruk av videoobservasjoner, såkalte stimulated-recall intervju (SRI) med Newton-lærere og kvalitative dybdeintervju med elever og deres lærere. Prosjektet er en integrert del av forskningsgruppen Læring i Interaksjon ved Nord universitet.
Så langt i prosjektet er følgende gjennomført:
- Rekruttering av ph.d.-kandidat - vedkommende starter 1. oktober.
- Digitalt oppstartsseminar med internasjonale partnere.
- Forberedelse av utlysning av post doc - stillingen lyses ut i november 2021, med tilsetting i februar eller mars 2022.
- Rekruttering av deltakere i studien er gjennomført i samarbeid med First Scandinavia. Datainnsamling starter i januar 2022.
- Forskningsverktøy er under utvikling og vil ferdigstilles i løpet av november, for å tas i bruk i januar 2022.
Project leader: Wenche Rønning
Started: 2020
Ends: 2025
Category: Universiteter
Sector: UoH-sektor
Budget: 8452993
Institution: NORD UNIVERSITET
Address: